Machu Picchu - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van sippie en klaas buwalda - WaarBenJij.nu Machu Picchu - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van sippie en klaas buwalda - WaarBenJij.nu

Machu Picchu

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg sippie en klaas

06 December 2009 | Peru, Machu Picchu

Alweer een verhaal, het is tenslotte de verjaardag van sinterklaas.
Woensdagmorgen 2 december zijn we met de sacred valley tour gegaan. In een bus met 40 andere toeristen langs de belangrijkste inca sites in de heilige vallei. Volgens de beschrijving eerst langs Pisaq markt, maar dat ging niet door want die is niet op woensdag. Dus naar een ander klein marktje geweest. Veel sieraden en kleren, en een in klederdracht gehesen jong meisje met een jong alpacatje op de arm. Die hebben we op de foto gezet ( kosten 2 sol )
Het jonge alpacatje was misschien toch ook wel een jong lammetje. Kijk maar voor jezelf.

Toen naar de Pisaq ruines, een oude inca provincie hoofdstad. Onze gids vertelde er enthousiast over. Maar de Spanjaarden hadden het grondig verwoest. Toen door naar Ollantaytambo, met tussendoor nog even een heerlijke lunch. In Ollantaytambo heeft de laatste inca koning het nog een tijd volgehouden tegen de Spanjaarden. Ook dit was vroeger een soort van provincie hoofdstad en gebouwd als een fort. Hier was vooral de tempel indrukwekkend. Deze bestaat uit 6 enorme rotsblokken ( 100 ton zwaar ), precies op maat gemaakt en hierheen versleept vanuit de berg ertegenover. De tempel was nog niet klaar, want er moest nog een 7e rotsblok bij. 7 is het heilige getal bij de inca’s. Men was, volgens onze gids, al een paar honderd jaar bezig geweest met de eerste 6 blokken.

Vanuit Ollantaytambo zijn we s’avonds met de trein naar Aguas Caliente gegaan. Het plaatsje in het dal bij Machu Picchu. ‘s Morgens om half 6 opgestaan om zo vroeg mogelijk boven te zijn. Met de bus is het nog 20 min omhoog. Het bleek potdicht te zitten met mist ( wolken ) Om kwart voor 8 met de gids door de poort naar binnen en naar boven voor het uitzicht. Boven aangekomen zaten we nog steeds in de wolken. De gids begon zijn verhaal en de wolken trokken langzaam op. Machu Picchu kwam langzaam uit de mist tevoorschijn. Het was een magisch moment. Een kwartier later waren de wolken verdwenen en hadden we een prachtige zonnige dag in Machu Picchu. Met de gids in 2 uur langs alle hoogtepunten en daarna de hele verdere dag om rond te struinen. Volgens onze gids:” Machu Picchu is gebouwd in de 11e eeuw, als een Inca provincie stadje. In de 14e eeuw is het stadje door de inca’s verlaten, hoogstwaarschijnlijk omdat het is getroffen door ziektes, malaria en gele koorts. Het ligt namelijk op de route naar de jungle. De inca koning heeft toen het stadje in quarantaine gedaan en vervolgens geheim verklaard. Toen de Spanjaarden kwamen wisten de meeste inca’s ook niet meer van het bestaan van dit stadje. Ook de inca naam van het stadje is niet meer bekend. De reden waarom de Spanjaarden het niet hebben ontdekt is, omdat het toen ook al een ruïne was.” Prachtig en indrukwekkend allemaal, de zonnetempel, de condor tempel en de astronomische kalender. We hebben ook nog een stukje van een inca trail gelopen. Smal en heel steil, en ook heel leuk. Van te voren waren we een beetje bang dat, omdat je er van te voren zoveel over leest en zoveel foto’s ziet, het tegenvalt. Niets van dat alles, het is echt indrukwekkend om te ervaren.

We hebben ook de tweede nacht in Aguas Calientes doorgebracht, om de volgende dag overdag met de trein terug te reizen.. Anders zouden we de prachtige treinreis twee keer in het donker doen en dat is toch zonde. Terug in Cusco had Sippie weer last van de maag, ws iets verkeerds gegeten? Al kotsend (s) hebben we ons hotel bereikt en zijn er de hele dag niet meer uitgekomen. De roomservice van het hotel gebruikt om S te voorzien van coca-theetjes en K van Cusquena-biertjes.
De volgende dag was Sippie weer genoeg hersteld om de city tour te doen. In een middagje langs alle hoogtepunten van de stad. Wel leuk, maar na Machu Picchu een beetje een anti climax.
Om weer op fiets-sterkte te komen blijven we nog een extra dagje in Cusco, om daarna weer wat serieuze fietskilometers te gaan maken ;). Op naar het titicaca meer.

• 06 December 2009 - 17:18

Anneke:

maar weer eens een reaktie. Hier gaat alles zijn gangetje. Vaak miezerig weer.Sinterklaas hebben we weer groots gevierd (met alweer een nieuw neefje + al de bijbehorende kadootjes, erbij) We gaan in de kerstvakantie niet naar dld.(ik werk nu eens met kerst ipv oud/nieuw). Groetjes (leuk dat zandboarden)

• 06 December 2009 - 19:02

Annelies:

Mijn maag draait al om en mijn benen worden zwak bij het zien van de hoogte op de foto! Wauw, grandioos!

• 08 December 2009 - 10:55

Miranda:

Heb je niet helemaal goed geregeld, met die verdeling tussen theetjes en bier! En ik zie dat het nog maar 97 dagen duurt, voordat je weer terug bent, zucht...
    Veel plezier en groeten aan Klaas! Leuk hoor, deze site, was het even vergeten.

• 14 December 2009 - 21:22

Jan Hendrik:

Hoi Sippie en Klaas,

Vanavond even de tijd genomen alles door te lezen... pff spannend en niks een rustige vakantie. Ik nam mijn pet al voor jullie af, maar nu helemaal. Volg Sjoukje, jullie en een stel vrienden ook in Zuid Amerika...Mooi dat ik lekker in Haren blijf...zeker nu de temperatuur heel langzaam richting schaatsen dreigt te dalen.

Geniet ze!!!!!!

JH

• 15 December 2009 - 04:56

Pia:

hi Sippie & Klaas,

oh, jullie foto´s vind ik heel mooi! Bedankt voor het delen. Heeeeel veel plezier verder op jullie reis!
    Groetjes, Pia

• 16 December 2009 - 07:31

José:

Wat weer een prachtig verhaal. Ik zou de verdeling thee en bier iets anders doen.. hihi

En die foto's prachtig!

Nou mensen fiets ze maar weer.

Groets enneh stuur es wat van die warmte hier heen, het is hier joets koud!

José (Lefier)