Rio de Janeiro - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van sippie en klaas buwalda - WaarBenJij.nu Rio de Janeiro - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van sippie en klaas buwalda - WaarBenJij.nu

Rio de Janeiro

Door: klaas en sippie

Blijf op de hoogte en volg sippie en klaas

13 Maart 2010 | Brazilië, São Paulo

Onze laatste dagen in Zuid Amerika…… In Sao Paulo hebben we een heel gezellige dag met Koos en z’n gezin doorgebracht. Koos is een (ex)collega van Klaas. Natuurlijk moesten we wat echt Braziliaanse dingen zien en doen. O.a. inkopen doen bij de braziliaanse variant op de Aldi. En we zijn naar een dorpje bij de metropool Sao Paulo gereden om daar wat rond te kijken. Een dorpje met veel kunstenaars en ook een groep vechtdansers (capoeira) die hun kunsten kwamen vertonen op straat.
’s Avonds hebben we ons helemaal volgegeten in zo’n restaurant waar de obers steeds rond blijven lopen met nieuwe stukken vlees aan een spies, waar je onbeperkt van kan eten. Om de maaltijd af te ronden met de befaamde caipirinha’s. Dat leverde een forse kater op de volgende dag….maar gezellig was het zeker.
We wilden nog een beetje genieten van het mooie weer voor we terug gaan naar een koud Nederland. Dus we zijn naar Rio de Janeiro gegaan om daar een hotelletje een te zoeken in de wijk Copacabana.
Natuurlijk hebben we het Christusbeeld bezocht, het beeldmerk van Rio. Evenals het beroemde voetbalstadion Maracanã waar de voetstappen van veel beroemde voetballers te vinden zijn. Ook al is het carnaval voorbij, er bestaat wel een soort carnavalmuseum met allerlei kostuums die daar te bewonderen zijn. Een supermoderne kathedraal was ook zeker de moeite waard van het bezoeken.
Tussen alle luxe, dure wijken van Rio liggen ook de favela’s. Die hebben we met een gids bezocht. Rijk en arm gescheiden door niet meer dan een weg. Wat begint als illegaal bouwen op de hellingen van de heuvels wordt na 5 jaar legaal op grond van een soort kraak-wet. De grootste favela van Rio en misschien van Zuid Amerika is Rocinha met zo’n 100.000 inwoners. Het is een soort stad in de stad met een eigen radiostation en krant. Veel van de favela’s worden bestuurd door drugsbazen; de elektriciteit, het water en het gas neem je af van hen. De macht van de drugsbazen schijnt af te nemen en de invloed van de overheid neemt toe volgens onze gids. Er worden meer scholen geopend, en er zijn community-centres. Een groep architecten heeft voorstellen gedaan om het aanzien van de Rocinha te verbeteren door met mozaïek en verf de huizen te verfraaien. Dit idee is niet overgenomen door de overheid, maar wel door de bewoners. Zij hebben een verffabrikant bereid gevonden om gratis verf te leveren.
De mooiste uitzichten over Rio vind je vanaf de balkons in de favela’s. Wat de uitzichten betreft is het wonen op stand. Een deel van de opbrengst van dit toertje gaat naar een school in een kleine favela (vila canoas). Deze school hebben we ook bezocht.
En Rio heeft fantastische stranden. Dus snel een bikini aangeschaft en nog wat relaxen in een strandstoeltje onder een parasol op het copacabana strand. Hoe goed kan je het hebben.

Nu gaan we onze spullen nog wat pakken en dan vliegen we morgen terug naar Nederland. We hebben hier een fantastische tijd gehad, enorm veel gezien, indrukken opgedaan, mensen ontmoet, landschappen ervaren, dieren gezien, steden bezocht……en nu is het goed om weer terug te gaan naar huis. We hebben er zin in om ons leven thuis weer op te pakken, jullie allemaal weer te zien, jullie verhalen te horen.
Dank voor het meeleven met ons via de site en per mail. Tot gauw.

• 13 Maart 2010 - 22:52

Paulien:

Wens jullie een voorspoedige rustige terugreis en let op stop je jas niet onderin de koffers.
    Tot maandag,

Hartelijke groet,

Paulien

• 14 Maart 2010 - 18:24

Brenda:

WElkom terug in NL! 't is hier wel ander weer..... Dat wordt vast erg wennen! groetjes, Brenda

• 14 Maart 2010 - 20:12

Henny Pater:

Klaas en Sippy

Ik heb genoten van al jullie schrijven. Wat een leuke verhalen. Wat goed dat jullie zo'n reis hebben ondernomen.
    We hopen dat jullie een voorspoedige reis hebben gehad. Geniet nog een poos na. Doen wij ook nog steeds van onze reis.
    Groeten Henk en Henny

• 15 Maart 2010 - 14:14

Jan Postema:

Hoi Sippie (en ook Klaas)
    Toch nog maar even via deze site.

Van harte met je verjaardag.

En gezien jullie thuiskomst vandaag.
    Welkom.

Groetjes

Jan

• 15 Maart 2010 - 18:21

Trea:

tot over een half uur bij jullie thuis
    gr trea

• 07 Augustus 2010 - 03:18

Lars:

Hello Sippie and Klaas
    Just had a look at your trip. Amazing. We met a lot of other "crazy" guys on the bike after we met you (Karin and I met you in the rainforest in Ecuador - maybe you remember). I guess you are back and so are we. Did you pass the Salar de Ujuni with the bike? We loved that area. My mail lars_vancouver@hotmail.com

Lars