Chiclayo - Reisverslag uit Chiclayo, Peru van sippie en klaas buwalda - WaarBenJij.nu Chiclayo - Reisverslag uit Chiclayo, Peru van sippie en klaas buwalda - WaarBenJij.nu

Chiclayo

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg sippie en klaas

03 November 2009 | Peru, Chiclayo

Sinds het vorige reisverslag zijn we verder gefietst/gereisd naar Chiclayo (Peru). Een redelijk grote stad waar we weer van alle gemakken voorzien zijn, zoals vast internet op de hotelkamer.
Vanuit Cuenca zijn we per bus naar Loja gegaan om daar ook een 2-tal dagen te blijven. Daar hebben we weer de moed gevonden om verder te gaan fietsen, vanaf daar zou het immers een kwestie zijn van naar beneden fietsen naar de grens met Peru, de Andes uit. In zijn algemeenheid klopt dat ook wel, maar meer specifiek blijken daar nog forse bulten in te zitten. En daarmee natuurlijk ook weer prachtige uitzichten etc. Met overnachtingen in San Pedro de la Bendito, Catacoche en Macara zijn we bij de grens Ecuador- Peru aangekomen. Fietsend via het dry-forest met rare kleine boompjes en bultige kapokbomen in een desolaat landschap, naar de landbouwgronden met sappige groene rijstveldjes in de buurt van Macara. Gieren in overvloed die ons gelukkig niet als toekomstig hapje beschouwden. De temperatuur loopt hier in de loop van de dag op tot zo’n 40 graden. Gelukkig voor ons is er meestal een verkoelend briesje wat we te danken hebben aan de koude golfstroom langs de westkust van dit continent.
In dit laatste stukje Ecuador hebben we zelfs nog 2 andere fietsers ontmoet. 1 engelsman in de bus naar Loja en in de buurt van San Pedro een fietser uit de VS. Verder is het echt low season wat toeristen betreft.
De grensperikelen gingen voorspoedig. Wat stempels en formulieren en we zijn in Peru.
Het is in dit noordelijk deel van Peru enorm droog (en warm) en armoedig. Huizen van rietmatten en kleine dorpjes met verspreid staande huisjes. In het eerste echte dorp in Peru werden we door de hele bevolking begroet en welkom geheten in Peru en een gelukkige reis gewenst. Dat voelt als een echt warm onthaal. In het eerste dorp met een hospedaje overnacht en wat gekeken naar wat er zoal voorbij komt op de (oude) panamericana. Nou, dat zijn brommertjes, driewielers (soort tuk-tuk), ezels, varkens, geiten, wat vrachtwagens, collectivo’s (soort taxi-openbaar vervoer). Onze medeweggebruikers.
In Suyo ben ik wel helemaal lekgeprikt in mijn benen door vlooien in bed……krabben maar. Teveel voor de antiprik-pleisters die ik heb gekregen.
Fietsen na de hoogtestage in Ecuador is ineens vrij gemakkelijk. Nu is de uitdaging de warmte en de wind geworden ipv de hoogte. En wat hebben we ineens een behoefte aan water………..het is hier zoooooooo droog. (De daken van de huizen in dit deel van Peru zijn alleen bedoeld als zonwering, waterdicht zijn ze geenszins)
Dat lukte deels in Tambo Grande waar we een hostal vonden met zwembad! En prachtige cabana’s. Heerlijk. Vol goede moed door naar LaMatanza, via een deels onverharde weg, waar we ook een overnachtingsplek zouden kunnen vinden. Nou, mooi niet. Overal gevraagd, iedereen wapperde wat met de handjes richting de plaza, maar daar was niks. Zelfs nog het gemeentehuis helemaal doorgeweest op zoek naar iemand, en de meneer daar wist ook zeker dat het huis met de twee verdiepingen op de plaza een hospedaje zou moeten zijn. Jammer, maar helaas, dat was niet meer het geval.
Dan maar doorfietsen. Vanaf LaMatanza is het zo’n 100 km door een soort van woestijn (sechura woestijn). Gelukkig vonden we een prachtige plek om de tent op te zetten onder de volle maan. Helemaal romantisch (op het zweet en stof na dan). Dé plek om de meegekregen whisky soldaat te maken.
De volgende ochtend bleek mijn achterband lek te zijn, ondanks de fantastische schwalbe marathon extreme banden. Die bleken toch niet bestand tegen de enorme doornen die hier liggen. Band geplakt, andere binnenband erin……en die is helemaal uit elkaar geknald bij het oppompen. Nog nooit meegemaakt.

Door naar Olmos over deze schier eindeloze weg door de half-woestijn. Beetje op en neer, zo nu en even wat echt klimmen en dalen, kortom heel goed te doen. Vanaf Olmos met een busje naar de grote stad Chiclayo. Het wordt nl tijd om wat onderhoudsactiviteiten te doen.
Het kopen van een nieuwe (reserve)binnenband bleek ondanks al onze goeie voorbereiding toch een lastige opgave. Ze hebben hier wel de goeie maat, maar het ventiel blijkt verkeerd voor ons pompje en te dik voor het gaatje in de velg…... Dus ook een pompje gekocht en een vijl voor het geval we het gaatje moeten vergroten.
Vandaag hebben we een culturele dag gedaan met een bezoekje aan de opgravingen in Sipan van een 3000 jaar oude beschaving (pre-inka) en de 3 bijbehorende musea.
We zijn aan vakantie toe…….morgen gaan we lekker naar het strand.

Groetjes uit Chiclayo, Peru.

Ps Het route kaartje doet het nu ook.

• 04 November 2009 - 17:23

Yvonne:

Hoi Sippie, (en Klaas natuurlijk). Leuk om jullie een beetje te volgen door land en lucht en op de fiets en de spijkers. Af en toe denk ik; prachtig, en soms; wat is er nu eigenlijk leuk aan ontberingen. Dat denk ik natuurlijk omdat jullie zo schrijven. Vooral blijven doen. Prachtig dat wij een beetje mee mogen beleven. GEniet, groet, Yvonne

• 04 November 2009 - 22:37

Siebren:

Heb net de verslagen van de laatste maand gelezen. Fantastisch beschreven, met mooie foto's ! Alsof ik het zelf meemaak. Ga zo door en blijf genieten, want dit is echt uniek !!

• 05 November 2009 - 10:47

Henk En Lia:

We blijven jullie volgen , ondanks de grote afstand.
    En inderdaad prachtige foto's, ga dus zo door.
    Een geweldig avontuur en doorzettingsvermogen van jullie tweeën.
    Hier alles oke.
    Ook grtjs van Boyd en Marijke
    Tot de volgende keer.

• 05 November 2009 - 19:06

ANNA:

HOI KLAAS EN SIPPIE,ton wordt morgen gedotterd, en krijgt dan zijn stentje. gaat nu goed met hem, naar omstandigheden dan. enfin, wat zal ik je zeggen, je weet er alles van. ben er zelf ook moe van, je schrikt inderdaad wel erg, dat gaat helemaal in je lijf en leden zitten. ach en dat hoef ik ook al weer niet uit te leggen, sippie was daar ook al. mooi verslag heb je gemaakt, geniet nog steeds van de opnames, indrukwekkende plaatjes. liefs anna

• 06 November 2009 - 17:41

Thea :

hehoi sippie en klaas,
    Lees de verslagen met heel veel plezier, samen met de foto's is het best 'dichtbij'.
    Al in zo'n korte tijd, zoveel belevenissen!
    Mijn teammanagersschap bij PO gaat voorspoedig. Met Esther ook alles oké, Sietse groeit als kool, mooi mannetje.
    Medio januari komt ze terug.

Groet'n van Ab en Thea

• 08 November 2009 - 19:07

Froukje:

wat is dit leuk, om zo met jullie mee te reizen en wat prachtige foto's. hier alles oke.groetjes penf.

• 09 November 2009 - 08:43

Bernadette:

Hoi Sippie en Klaas,
    Fijn om te lezen dat alles goed met jullie gaat! Sippie, denk ook daar zo af en toe nog eens aan "meisjesdingen".
    Geniet er lekker van, en de groeten vanuit een mistig Groningen.
    Bernadette

• 10 November 2009 - 13:34

José:

Hey mensen,

Wederom een prachtig verhaal, met nog mooiere foto's!
    Ga zo door mensen, laat ons meegenieten van de prachtige plekken op aarde!

Groeten!

• 14 November 2009 - 19:20

Margriet:

Hello reizigers, wat hebben jullie weer mooie foto's gemaakt! En prachtige verhalen schrijven jullie, mijn complimenten. Veel fietsplezier alvast maar weer. groetjes Margriet

• 16 November 2009 - 08:39

Janny:

Goedemorgen Klaas en Sippie! Hoe is het daar bij jullie? Beiden gezond en wel?
    Wij hebben gistermiddag weer een hele gezellige middag gehad met de NLP ladies. Bij Monique. Geen 'workshops', wel veeeeel bijgekletst en heerlijk gegeten!! We hebben je gemist Sippie! (als je smileys in kon voegen...smiley met mondhoeken naar beneden en traantje in rechterooghoek)
    Zit er trouwens ook een max aan het aantal woorden dat hier je mag typen? Volgende keer even proberen...
    Hey laiferts, heel veel plezier, genietse!
    Kus van ons (me, myself, I en Lubbert)